vineri, 18 iulie 2014

Douglas Hofmann

   Douglas Hofmann s-a născut în anul 1945 în oraşul american Baltimore, Maryland. Şcoala primară şi anii de liceu le-a făcut în oraşul natal şi tot aici avea să se înscrie la colegiu, unde ar fi urmat să studieze pentru o carieră dedicată afacerilor. Primii bani i-a câştigat lucrând într-un magazin local, însă colegii săi, printre care şi soţia sculptorului Thomas Hoffmaster, l-au „corupt” către latura artistică, domeniu în care Hofmann făcea dovada unui talent remarcabil.
   S-a înscris la colegiul local de artă Institutul de Artă Maryland, iar pe parcursul primului an de studiu avea să-l cunoască pe Joseph Sheppard, un nume de notorietate în pictură. Douglas a fost fascinat din primul moment, mărturisind mai târziu că: "Am urcat pe scări până la primul etaj şi mi-am lipit urechea de uşa clasei, în care domnea liniştea deplină. Puteai auzi un ac într-o picătură de apă. Aceasta era clasa lui Joe Sheppard".
   A început să studieze cu Joe. Cursurile de anatomie, de desen şi pictură îl captivau şi îl ţintuiau într-un studiu profund şi permanent. "Sheppard putea picta cum nu l-am văzut vreodată", spunea Hofmann. "Dumnezeu, pentru Sheppard, era Rubens şi eu devenisem, deasemenea, discipolul său. Studiind cu Sheppard a fost o ocazie perfectă de a învăţa despre desen, modelare şi tehnica Maroger". Hofmann a descoperit metoda Maroger, o metodă care să permită artistului utilizarea straturilor subţiri de vopsea şi tehnici similare cu cele ale vechilor maeştri. 
   După absolvirea Institutului Maryland, Hofmann a acceptat să fie reprezentat de Manuel Baker la International Fine Art Gallery din Washington DC. Acesta prezenta şi vindea tot ceea ce artistul finaliza, iar artistul era în fervoarea creaţiei. A încercat să reproducă din lucrările lui Vermeer, a pictat aspecte din casa şi atelierul său, folosind soția şi copiii drept modelele, căuta şi găsea diverse surse de inspiraţie. Debutul pe scena consacrată a artei s-a consumat odată cu invitaţia primită de a participa la Galeriile Grand Central din New York, unde a fost prezentat chiar de mentorul său, Joe Sheppard.
   În 1977, Hofmann l-a întâlnit pe Jack Solomon, proprietarul Circle Fine Art Corporation, care a avea galerii în Statele Unite şi Canada. Solomon i-a oferit un contract de exclusivitate. Una dintre galeriile New York a fost situată pe St Prince, în Soho, denumită Jack Galerie. Acesta a fost momentul în care viitorul artistic a lui Hofmann s-a înscris pe orbita succesului şi una dintre cele mai importante perioade ale artistului. Vindea totul extrem de repede, chiar din prima zi după expunerea lucrărilor.
   O prevedere contractuală făcea referire la faptul că trebuia să realizeze şi lucrări într-o tehnică dificilă, dar pe care Hofmann o studiase timp de câteva luni bune: litografia. Este un proces complex, în care tehnica imprimării prin presare specifică tipografiilor şi desenul obişnuit nu numai că se combină, dar trebuie să armonizeze perfect pentru ca produsul final să fie artă.
   "Litografia depinde de multe lucruri. Eu trebuie să depind indicaţiile asistate ale imprimantei de sfatul imprimantei pentru asistenţă, iar în cazul în care una dintre multele plăci nu este perfectă, atunci se va produce efectul de domino. Totul se prăbuşeşte. Totul este aruncat din cauza unei greşeli minore. Este mult mai dificil decât pictura" mărturisea artistul într-un interviu.
   În perioada Circle Fine Art Corporation , Hofmann şi-a extins tematica abordată în lucrările sale, realizând o serie de nuduri memorabile, dar şi scene cu balerine, un domeniu extrem de sensibil pentru artistul american. Multe dintre aceste picturi s-au regăsit în realizări litografice, tehnică în care Douglas se simţea din ce în ce mai confortabil: "Am împrumutat tot ceea ce îmi place, de exemplu, lucrările lui Vermeer şi Mucha. Folosesc o tehnică olandeză, dar în modele de Art Nouveau şi, deasemenea,Victorian. Îmi place chipul, figura feminină şi cred că este cel mai frumos lucru." În picturile dedicate baletului, creaţii remarcabile, a încercat să obţină şi să redea farmecul regăsit în picturile lui Degas, un alt artist favorit al americanului, şi se pare că a reuşit cu succes, din moment ce o lucrare intitulată "Dancing at Dusk" a fost recompensată din partea Societăţii Americane a Artiştilor Graficieni cu Arches/Rives/Johannot Award.
   După încheierea acordului Circle, în 1994, Hofmann a fost promovat de către Aaron Young, un dealer de artă bine cunoscut, în grupul Washington-Greene of the Halycon Gallery din Birmingham. Paul Greene, Glynn Washington şi Aaron Young i-au oferit lui Douglas Hofmann şi un contract de exclusivitate. Acesta a fost începutul unui nou contract, cu un nou grup, într-o ţară nouă şi încă neexplorată de către pictorul american. Încă de la prima expoziţie, la Galeria Halycon, Hofmann a repurtat un succes răsunător. A urmat o a doua reprezentare, tot la Birmingham, în cadrul reputatului Art Museum and Gallery. La scurt timp după acest eveniment, grupul a deschis o galerie Halycon la Londra, şi, de asemenea, la Harrod's, un bine-cunoscut magazin britanic. Împreună, au produs mai multe ediţii de litografii, dar şi o carte biografică şi de artă pentru Hofmann. Timp de zece ani, s-au bucurat de un succes notabil în lumea artei, iar Hofman continuă să fie prezentat de către acest grup. Subiectele abordate s-au mai schimbat între timp, dar prezenţa feminină în lucrările sale continuă să domine spaţiul şi interesul său artistic
   Douglas Hofmann a fost onorat cu numeroase premii internaţionale, dintre cele mai prestigioase, iar rezultatul muncii sale se regăseşte în multe colecţii publice şi private, fiind apreciat în mod deosebit pentru strălucirea şi pentru detaliile meticuloase şi somptuoase pe care Hofmann le cuprinde într-o minunată aură de lumină, asemenea capodoperelor din epoca barocă 
 




















Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.