Alexandre Cabanel a fost un pictor
francez, care s-a născut la Montpellier,
Hérault, în data de 28 septembrie 1823 şi s-a stins din viaţă pe 23 ianuarie
1889, la Paris.
Important pictor şi profesor,
câştigător al Prix de Rome în 1845, fiind unul dintre cei mai influenţi şi
respectaţi reprezentanţi ai tradiţiei academice şi unul dintre cei mai
înverşunaţi adversari ai impresioniştilor.
Talentul său de desenator s-a făcut
remarcat încă de la vârsta de 11 ani, dar cum tatăl său era prea sărac pentru
a-i putea plăti studiile, Cabanel a primit o bursă de stat cu care în 1839 a
plecat la Paris. Aici se înscrie la Ecole des Beaux-Arts, unde îl are ca
profesor Francois-Edouard Picot.
La prima sa participare la Salonul
oficial, în 1843, prezintă lucrarea "Agonie în grădină", câştigând locul al doilea
în competiţia pentru Prix de Rome, situându-se astfel în urma lui Leon
Benouville. Cei doi vor pleca totuşi împreună la Roma, întrucât laureatul din
1842 nu plecase la bursă. În 1852 Cabanel prezintă o compoziţie în stil
academic, "Moartea lui Moise", la Salon. Realizează numeroase tablouri pentru
Alfred Bruyas, protectorul şi sponsorul său principal, lucrări care
demonstrează direcţia în care evoluase artistic în perioada petrecută în
Italia.
Revine la Paris, unde arhitectul
Jean-Baptiste Ciceron Lesueur îl angajează să realizeze decoraţiunile
interioare pentru Salon des Caryatides din Hotel de Ville (distrus
în 1871). Cabanel reuşeşte o lucrare impresionantă, aşa că va primi şi alte
comenzi pentru lucrări de artă decorativă, cele mai multe pentru hoteluri, dar
şi pentru Luvru. Prea puţine din aceste lucrări s-au păstrat, dar în cele
rămase se remarcă atenţia acordată contururilor şi finisajului, amintind de
rococo.
În 1855 Cabanel prezintă câteva
lucrări, între care "Seară de toamnă" şi "Martir creştin", care îl consacră drept un
strălucit reprezentant al tradiţiei academice, primind în acelaşi an Legiunea
de Onoare. Este ales membru al institutului în 1863 şi este profesor la Ecole
des Beaux-Arts. Va câştiga la trei ediţii ale Salonului Marea Medalie de
Onoare, iar lucrările sale, cu eroine romantice, sunt foarte populare printre
colecţionarii europeni şi americani, la fel ca şi scenele sale mitologice.
În 1863 prezintă publicului lucrarea
"Naşterea lui Venus", cumpărată imediat de Napoleon III, ceea ce a făcut ca faima
artistului să crească din nou. În 1867 pictează o versiune enormă a "Paradisului pierdut" pentru Ludwig II, Regele Bavariei, iar în 1868 tablou "Ruth" pentru
Împărăteasa Eugenie.
Portretele semnate de Cabanel sunt tot
mai populare, fiind preferatul aristocraţilor. A făcut parte adesea din juriul
Salonului, iar elevii săi au participat la rândul lor la numeroase ediţii.
Datorită lor, Cabanel avea să influenţeze indirect, mai mult decât oricine
altcineva, aşa-numita "belle epoque" a picturii franceze.
Tablourile sale sunt marcate clar de
tradiţia academică, ceea ce l-a făcut foarte popular în timpul vieţii, dar după
moarte noile generaţii i-au respins tablourile, considerându-le comerciale şi
învechite.
Surse: Artline.ro
Wikipedia
Albayde
Pandora
Phèdre
Cleopatra Testing Poison on Condemned Prison
Pharaons
Echo
Expulsion of Adam and Eve
La Naissance de Venus
Nymphe
et Satyr
Oreste
Fallen Angel
Tamar
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.