joi, 9 decembrie 2010

Ce înseamnă PIN-UP GIRLS?

Referat jurnalism - PIN-UP GIRLS, UN STIL DE VIAŢĂ

Material preluat de pe  http://www.preferatele.com/

- Fragment -

Afisul sau "posterul", in terminologia anglo-saxona, este un gen artistic care poate fi incadrat in domeniul graficii aplicate. Menirea sa principala este aceea de a promova, in scop publicitar, un produs care poate fi un film, o piesa de teatru, o productie literara, un eveniment politic, cultural, stiintific etc. Tiparit in tiraje de masa, afisul este expus in spatii publice, de larga circulatie, fiind este un produs al strazii. De cele mai multe ori, atentia trecatorilor captata de un afis este de domeniul unei secunde. Un afis de succes reuseste totusi sa transmita in aceasta unitate extrem de redusa de timp esenta produsului promovat. Imaginea inregistrata aproape mecanic, in fractiuni de secunda, lucreaza apoi mental, imprimandu-se, ca o informatie stocata pe banda magnetica, pe cortexul trecatorului receptor si reapare ulterior la suprafata memoriei. Toate aceste considerente impun afisului sa fie o esentializare la maximum a temei propuse.
Afisul apare la sfarsitul secolului al XIX-lea iar printre primii oameni care au facut un afis se numara Henri de Toulouse-Lautrec. Acesta s-a implicat total in viata boema a Parisului a acelor vremuri, astfel a ajuns sa faca primul afis unui cunoscut cabaret din Montmartre deoarece patronul, Aristide Bruant, ii era un prieten mai vechi.. Inspirandu-se din stilul liniar, cu tente plate de culoare al stampelor japoneze, in mare voga in Parisul acelei epoci, Toulouse - Lautrec creeaza prototipul afisului de arta. In zilele noastre un afis semnat Lautrec se vinde la niste preturi exorbitante.
Un alt nume mare al "designerilor" de afise publicitare a fost Alphonse Mucha, artist ceh afirmat in Parisul anilor 1900. Cand Sarah Bernhart, celebra actrita a vremii, ii comanda un afis pentru "Gismonda", o piesa de teatru in care detinea rolul Mucha a reusit prin acel afis facut se sa lanseze in lumea "designerilor grafici" ai vremii respective. A avut un succes nemaipomenit si se afirma cel mai de succes artist grafic al vremii.si datorita stilului abordat, Art Nouveau.
Secolul XX vine cu numeroase conflicte politice astfel afosul primeste si o dimensiune propagandista si politica, nu doar culturala. Evolutia cinematografiei face ca multor vedete sa le apara chipul pe diferite afise ale vremii, acest lucru devenind o moda. Promovarea filmelor se facea tot prin afise, astfel vedetele au fost mult mai mediatizate. In anii '30 apare notiunea de "pin-up girls". Evolutia fotografiei permite de asemenea niste fotografii de o mai buna calitate, astfel afisele se putea utiliza si pe post de "poster" sau afis decorativ in interiorul caminului. Moda face ca toti adolescentii sa-si lipeasca pe pereti afise cu vedetele preferate, sau tiristii sa-si umple tirurile si camioanele de afise cu aceste fete pin-up. Fetele pin-up vin sa revolutioneze gandirea umana si sa scoata din inhibitii oamenii anilor '30. In acelasi timp fete necunoscute ajung mari vedete. Datorita pozelor pin-up a ajuns si Marylin Monroe faimoasa, si ea este una dintre putinele manechine care si-au inceput astfel cariera.
Daca ar fi sa facem o scurta istorie a aparitie modei de "pin-up girl" ar trebui sa spunem totusi ca totul a inceput la sfarsitul anilor '20, cand societatea devenise revoltata impotriva presiunilor la care erau supuse femeile, si anume fusta care sa fie peste genunchi, dansatul sau distractia. Pe vremea aceea revistele mai putin comerciale publicau desene (comics) in care personajele sex feminin aratau mult mai sexy decat pana atunci. Fustele deveneau din ce in ce mai scurte, bluzele aratau mai multa piele, astfel femeie usor usor era descoperita in "comic books-urile" vremii. Nu doar aceste reviste au inceput sa ilustrezele femeile intr-o maniera mai sexy, si pana si limbajul alotor reviste devenise mai putin formal, asta cand venea vorba de bancuri, sau povesti ale vremii respective. Se presupune ca aceste schimbari au dat nastere termenului de "pin-un girls" in anii '30.

"Pin-up girls" sau "pin-up model" este un model al caror poze se refera la cultura pop. Deseori modelele sunt faimoase actrite, modele glamour sau fotomodele. Afisele "pin-up" infatisau o femeie care nu mai apare in rolul de casnica, imbracata conform codurilor vremii respective. Dimpotriva, femeia "pin-up" este o femeie sexy, care este imbracata destul de sumar, dar totusi nu arata tot, lasand o urma de mister in urma ei. Aceasta moda apare tocmai cand filosofiile sexuale victoriene care promovau castitate si puritate incep sa scada puternic, oamenii simtind nevoia de altceva. Opresiunile sexuale limiteaza puterea femeii, in timp ce o revolutie sexuala incurajeaza femeia sa se revolte. Desi multi ar putea considera imaginile sau afisele "pin-un" ofensatoare, in istorie este o dovada clara ca acesta a fost unul dintre numerosii pasi catre libertatea femeii. Evident punctul forte al femeilor a fost corpul lor si calitatile feminine, astfel ca s-au folosit de acestea, iar "pin-ups" au ajuns a fi o alternativa pentru femei sa poata fii extreme si sa faca o declaratie pentru libertate.
Arta executa, simbolizeaza si coordoneaza schimbari. Chiar daca este propaganda, caricatura sau simple benzi desenate, arta asista la revolutie si ajuta mai departe intelegerea conceptului prin raspandire si prin idei inovatoare. In mod superficial arta "pin-up" este creata de catre barbat utilizand femeia, dar totusi daca se analizeaza atent istoria, artistii si modelele ce au pozat se poate ajunge la concluzia ca aceasta credinta si rivalitate dintre barbat si femeie in crearea acestei arte, este un fals. Cand perioada "pin-up" si-a dat startul, se poate atent vedea din toate aifisele, pozele si posterele, ca in nici un caz nu este ceva degradant. Artistul le pune in valoare frumusetea, feminitatea intr-o maniera neexplorata pana atunci. In orice caz, revistele de genul "Playboy" erau, si inca sunt, la fel de apreciate de sexul feminin ca si cel de sexul masculin. Desi exista o usoara asemanare intre modele "pin-up" cu cele care pozau in Playboy, totusi modelele "pin-up" pozeaza imbracate, au o atitudine prietenoasa mai mult decat seducatoare, fiind sexuale in cochetarii marunte. Sexualitatea modelelor "pin-up" a venit de fapt din cauza rebeliunii ce a avut loc. Modelele acestor afise erau increzatoare, independente si deschise la gandire. Ele se ofereau publicului pentru a fi judecate si apreciate, dar nu ca si premii, ci ca si femei. Aparitia modelelor "pin-up" au incheiat o perioada in care femeile erau inconjurate de oameni care sa le spuna ce sa faca. O revolutie si o cerere de drepturi din partea femeilor.
Fiind ulterior constranse, femeile nu puteau sa vorbeasca liber si nu puteau utiliza sexualitatea ca un alt mijloc de exprimare. Astfel, femeile au ajuns sa se foloseasca de cultura pop cu speranta ca isi vor schimba statutul si imaginea in America. "Pin-ups-urile" au incurajat femeile sa fie libere, increzatoare in fortele proprii si puternice, astfel ajungand a fi independente. Femeia "pin-up" si-a promis ca isi va taia parul, ca se va imbraca cat mai sexy, si eventual mai sumar decat pana atunci, ca va simti placere in actul sexual, ca va merge sa danseze, cu alte cuvinte, femeia avea sa se schimbe radical. Arta "pin-up" nu era o placere doar pentru cel care admira, ci si pentru modele, doarece acestea stiau ce beneficii vor avea apoi, si cum vor reusi sa schimbe gandirea unei mase, sau cel putin asta sperau. Nici o femeie nu s-a simtit exploatata, ci doar sexy, puternica si independenta. Ce incepuse ca si o revolutie sexuala ajunsese o revolutie sociala.

Anii '40 au fost anii decisivi ai artei "pin-up". Al Doilea Razboi Mondial a ajutat foarte mult la promovarea modelelor "pin-up". Nu exista soldat inrolat care sa nu aiba un afis sau poster cu vedeta preferata, precum Betty Grable sau Rita Hayworth, lipit de usa dulapului sau inghesuita in bagaj pentru ai aduce aminte de casa, de familie si de cei dragi. "Pin-up girls" au fost considerate mari ajtoare in ridicarea moralului soldatilor pe perioada razboiului tocmai pentru atitudinea prietenoasa si carismatica pe care o afisau dar in acelasi timp sexy. Nu numai atat, fetele erau pictate pana si pe avioanele de razboi pentru a le aduce noroc in numeroasele misiuni si este foarte evident ca arta "pin-up" isi gasise un loc in societate. Jhon Costello, un istoric militar sustine ca "pentru ceea ce femeile si barbatii se luptau a avut mai putin de a face cu notiunea abstracta de libertate, de patriotism, decat nevoie de a proteja valori personale precum iubite, sotii si familii. Sa fie fost cu "pin-ups" staruri din Hollywood, fotografii bine pastrate ale iubitei de acasa, Rosie Riveter,arhetipul femeii de la fabrica, sau femei pilot, Al Doilea Razboi Mondial a avut o neconstestata nevoie de prezenta feminina." Femeile "pin-up" se duceau si laudau femeile inrolate in armata, incurajau soldatii, astfel activismul modelelor "pin-up" a sustinut intr-o oarecare masura activitatea istorica a femeilor in acel moment. Femeile au invatat barbatii sa le aprecieze ca fiind ceva feminin si frumos, in special dupa razboi, in anii '40. Barbatii deja simteau o dependenta fata de afectivitatea femeilor si asta datorita afiselor cu modele “pin-up”
Printre numele faimoaselor modele "pin-up" le gasim pe Ingrid Bergman, Lauren Bacal, Ava Gardner, Susan Hayworth, Greta Garbo, Bette Davis, Brigitte Bardot sau Natalie Woods care au ajuns faimoase prin aceste afise. Una dintre primele fete "pin-up" in anii '20-'30 a fost Theodosia Burr Goodman, cunoscuta sub numele de THEDA BARA, o actrita de film mut de origine americana. A fost una dintre cele mai celebre vedete ale erei sale si a fost unul dintre sex simbolurile ale cinematografiei in acei ani. Pentru ca rolurile sale erau in general de "femme fatale" a primit porecla de "The Vamp"( vampa) cuvant care in curand devenise atribuit femeilor puternice din punct de vedere sexual. Theda Bara a facut peste 40 de filme, din care doar 6 mai exista. Directorul filmului "A fool there was" , film care a avut un succes incredibil, a reusit apoi sa-si deschida propriul studio numit Fox, dupa numele acestuia ,Willian Fox. Theda Bara a primit si o stea pe "The Hollywood Walk Of Fame" datorita numeroaselor filme in care a jucat si datorita faptului ca era una dintre cele mai mari actrite ale acelor vremuri. Este considerata a fi printre primele sex simboluri datorita faptului ca poza in camasi usor transparente lasand loc imaginatiei. Astfel de costumatii au fost mai apoi interzise in anii '30 de catre un cod implementat de Hollywood Production Code. A fost de multe ori fotografiata in costume orientale, usor sumare, cu un fundal oriental deoarece era considerat a fi foarte sexy sa pozezi in aceasta maniera. In 1994 Theda Bara a aparut pe una dintre timbrele oficiale ale Statelor Unite Ale Americii, desenata de caricaturistul Al Hirschfeld, evident timbrul fiind in maniera "pin-up".

In anii '50 si '60 lumea a fost asaltata de afise si poze cu modele "pin-up". Playboy a inceput sa publice fotografii in stilul "pin-up", si articole de lifestyle, iar raspunsul a fost unul extraordinar. Toata lumea se inghesuia sa cumpere revistele, si fiecare adolescent avea cate un afis transformat in poster. Revistele au rupt toate barierele ramase in societate astfel aceasta forma de arta a fost acceptata in doar cativa ani. In anii '70 deja aceasta arta incepea incet sa moara, majoritatea artistilor retragandu-se din bransa. Totusi cerinta de material cu tenta sexuala era inca cerut. "Pin-up-ul" incepea sa piarda din popularitate deoarece o tot mai mare nevoie de evolutie si dezvoltare avea loc. Astfel apar alte genuri de arta in care materialul avea tenta sexuala. Acest lucru s-a dezvoltat pana la filmele pornografice din ziua de azi. In anii '80, un nou artist, David Stevens, a tinut genul "pin-up" in viata prin fotografii si desene. Odata cu aparitia internetului a reusit sa popularizeze din nou aceasta arta la nivel global. 

Afisele publicitare au avut mult de castigat de pe urma acestei mode si revolutii numite “pin-up” deoarece toata lumea le-a placut, si toata lumea le-a acordat maximum de atentie. Fiecare model pin-up a ajuns a fi apoi o vedeta intr-o mai mare sau mai mica masura, si acest lucru nu s-ar fi putut intampla daca societatea nu le-ar fi apreciat in asa masura. Afisul publicitar a fost creat pentru a promova printr-o imagine ce urmeaza sa capteze atentia privitorului. Fetele “pin-up” au reusit mereu sa capteze atentia. Fie au captat atentia cuiva care le-au apreciat, fie au captat atentia cuiva care le-a condamnat pentru ceea ce faceau. In orice caz, orice fel de publicitate e buna, pana sic ea negativa. A atras atentia asupra unor problem in societate, si nu doar atat, au revolutionat gandirea umana a anilor ’30 pana in ziua de azi, cum se vede la fetele de la “Suicide Girls”. Femeia casnia a fost detronata de femeia sexy, puternica si independenta. O revolutie la nivel istoric dar si la nivel publicitar. Dupa ce apar primele afise cu aceste modele, se va renunta la un afisaj plictisitor, cenzurat de multe ori, datorita societatii, si se va miza pe unul socant, sufiecient de puternic pentru a capta atentia oricarui trecator, avand in vedere ca locul afisului este pe strada. “Pin-up” a revolutionat intr-atat incat pana si locul afisului s-a schimbat si s-a mutat si in casa. Numeroase afise au fost furate de pe strazile Americii cand au aparut fetele in ipostazele de femei puternice dar si dulci si doritoare de atentie. Au primit atentia bine meritata.

Un comentariu:

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.